Raport z dochodzenia BPO w sprawie Fuji TV i programu Terrace House
W ostatnich latach internet odkrył przed nami brutalną sferę mediów społecznościowych, które w obecnych czasach stały się bronią dla internetowych degeneratów, którzy za ich pomocą wyżywają się na innych, co w wielu przypadkach może skończyć się niestety tragicznie.
Niedawno BPO wszczęło śledztwo w sprawie Fuji TV i programu Terrace House, podczas którego doszło do feralnego incydentu z kostiumem Hany, po którym na młodą wrestlerkę wylała się fala hejtu.
Co działo się podczas kręcenia Terrace House? – Wpływ wydarzeń na samobójstwo Hany Kimury
W powyższym artykule pisałem o wydarzeniach, które miały wielki wpływ na to, co stało się z Haną. Za tym wszystkim poszła lawina nienawiści, która przygniotła 22-latkę na tyle, że ta popełniła samobójstwo.
Raport z dochodzenia ma 63 strony, jest w nim dużo podsumowań i informacji z tego, co już się wydarzyło w przeszłości. Dlatego przetłumaczę jedynie te najważniejsze kwestie i nowe efekty śledztwa.
Raport zaczyna się od treści, która dzieli się na poszczególne sekcje – od daty/czasu emisji odcinka z incydentem kostiumowym. Pierwsza sekcja zawiera krótkie omówienie ich decyzji.
Początek to podsumowanie tego, co się stało i co rzekomo zrobiło Fuji TV. W petycji Kyoko do BPO były trzy punkty, na które odpowiedzieli w raporcie. W raporcie użyto terminów prawniczych, aczkolwiek moje tłumaczenie będzie potoczne, aby zapewnić większą przejrzystość tekstu.
Kyoko powiedziała, że za wszystko odpowiedzialna jest sieć, bo było już wiadomo, że nadawanie tych scen będzie insynuować nienawiść online. Jednak BPO doszło do wniosku, że Fuji TV wykazało się ostrożnością i próbowało zająć się samookaleczeniami Hany, więc nie mogli zakończyć żadnego naruszenia praw.
Kyoko argumentowała również, że Hana nie miała uprawnień do powiedzenia ani zrobienia czegokolwiek w programie bez zgody producentów, z powodu jej restrykcyjnego kontraktu i presji ze strony personelu. BPO powiedziało, że mimo swojego młodego wieku, była nadal osobą dorosłą, która podpisała umowę z własnej woli.
Trzeci argument dotyczył tego, że Hana stanęła w obliczu nielegalnego naruszenia prywatności, ponieważ nie chciała, aby to, co się stało, zostało wyemitowane. BPO stwierdziło jednak, że Hana była w pełni świadoma tego, że była filmowana w momencie zdarzenia.
Z drugiej strony, reality TV może narazić wykonawców na ryzyko, ponieważ oglądalność napędzana jest sympatią i sprzeciwem widzów. Dzielenie się przemyśleniami na temat programu za pośrednictwem mediów społecznościowych, to sposób na cieszenie się ich występami, ale ryzyko psychicznego uszkodzenia jest znacznie wyższe.
Fuji TV powinno było zwrócić większą uwagę na psychiczne i fizyczne samopoczucie uczestników. Jeśli chodzi o to, w jaki sposób program został zmontowany, aby podżegać do nienawiści, nie można było ustalić, czy montaż/reżyseria były problemem. Gniew Hany na ekranie mógł być postrzegany jako prawdziwy.
Ponieważ misją BPO jest ocena rzeczywistych zarzutów dotyczących łamania praw człowieka, nie uwzględnią oni w swoim raporcie faktu, że Fuji TV zdecydowało się na przeprowadzenie wewnętrznego dochodzenia, ponieważ jest to sprawa odrębna od samego incydentu.
BPO zdecydowanie zachęca Fuji TV do poprawy swoich praktyk produkcyjnych i nadawczych, aby zapobiec podobnym incydentom. Mają również nadzieję, że branża telewizyjna jako całość wyciągnie z tego wnioski i podejmie lepsze środki w przyszłości.
KOLEJNA CZĘŚĆ ZAWIERAŁA LISTĘ TEMATÓW I PYTAŃ DO DYSKUSJI
– Czy był tam nadmierny kierunek emisji?
– Czy była zachęta dla widzów po obejrzeniu zwiastunu tego odcinka?
– Czy były naruszenia praw człowieka przy scenariuszowych „prawdziwych” scenach?
– Czy kontrakt Hany był czynnikiem, który w znaczący sposób ograniczał jej prawo do wolnej woli i działania?
– Czy były jakieś etyczne naruszenia popełnione po emisji odcinka na Netflixie?
– Czy były problemy z reakcją Fuji TV na Hanę po emisji odcinka? I po jej śmierci?
TW: SAMOOKALECZENIA, MYŚLI SAMOBÓJCZE, DEPRESJA
Od 31 marca w mediach społecznościowych, w publicznych postach i DM-ach, wysyłano do Hany ogromną ilość podburzających wiadomości i komentarzy. Hana samookaleczyła się na lewym ramieniu. Wysłała zdjęcie do swoich przyjaciół i zamieściła fotografię na swych social mediach.
W dniu 1 kwietnia (dzień po tym, jak odcinek pojawił się na Netflix), dwoje bliskich przyjaciół Hany (nie życzyli sobie podawania danych) z drużyny wrestlingowej, „Friend B” i „Friend C”, zaopiekowało się nią. Oboje byli członkami TCS, frakcji, której Hana była liderką (zapewne były to Jungle Kyona i Konami). Hana kontynuowała samookaleczanie do połowy kwietnia.
Hana pozostała w domu przyjaciela C do końca kwietnia. Wyglądało na to, że Hana się uspokoiła, ale spała i leżała przez 2-3 dni. Według przyjaciela C, Hana wykazywała wiele objawów depresji. Następnie odcinek z kostiumowym incydentem został wyemitowany w krajowej telewizji.
Fuji TV natychmiast zajęło się „samookaleczającym zachowaniem” Hany, kontaktując się z nią telefonicznie i przez LINE. Kilka osób z East Entertainment również złożyło wizyty domowe. Hana rozmawiała głównie z asystentem reżysera i producentem Terrace House oraz głównym producentem East Ent.
Zespół produkcyjny Terrace House zdecydował się na wizyty domowe, żeby sprawdzić, co u Hany. Skierowali ją do psychiatry, ale wizyta została odwołana z powodu rozprzestrzeniania się wirusa COVID-19.
Zespół produkcyjny powiedział Hanie, aby 19 kwietnia usunęła wszystkie swoje konta w mediach społecznościowych i nie wchodziła w interakcje z ludźmi. 14 maja odbyła się kolejna wizyta domowa. Tego samego dnia Fuji TV umieściło dodatkowe klipy dotyczące odcinka Costume Incident na Youtube. Raport BPO kontynuuje podsumowanie, tym razem tego, co stało się w odcinku Another Terrace. Odnoszą się do niego jako „Unreleased Episode”, mimo że został wydany, a następnie po prostu ustawiony na archiwizowany w serwisie YouTube. BPO donosi o interakcjach Hany z „A-san”, którym jest Kai Kobayashi – kolega Hany i uczestnik TH. Raport wspomina, że nie kontaktowali się ze sobą po jego odejściu z serialu w styczniu 2020 roku, ale spotkali się ponownie na wiosnę.
Pomimo faktu, że odcinek wywołał nieprzyjemne reakcje u Hany i spowodował jej ból, Fuji TV kontynuowało publikację klipów na Youtube i ponowną emisję odcinka w krajowej telewizji z następujących powodów. Według Fuji TV, nigdy nie było nikogo, kto wchodziłby w indywidualne interakcje w mediach z członkami Terrace House. Jednakże, mieli kogoś odpowiedzialnego za sprawdzanie tego, co ich członkowie publikują w social mediach i raportowanie o tym zespołu produkcyjnego.
Skupiano się tylko na tym, co gwiazda Fuji TV opublikuje, a nie na tym, co powiedzą jej followersi. Założono, że wszyscy pracownicy na miejscu codziennie zwracają uwagę na stan psychiczny i zachowanie uczestników, a jeśli coś się dzieje, docierają do nich.
Zespół produkcyjny Fuji TV miał za zadanie sprawdzać samopoczucie psychiczne swoich gwiazd. Jeśli pojawiał się poważny problem, agencja gwiazdy była głównie odpowiedzialna za jego rozwiązanie. Jeśli gwiazda nie podlegała agencji, interweniowałby bezpośrednio producent.
W przypadku zniesławienia, protokół powinien po prostu poczekać, aż sytuacja naturalnie ucichnie. Jeśli istniałyby niebezpieczne zagrożenia, Fuji TV podjęłoby kroki prawne, przydzieliłoby ochroniarzy lub skonsultowałoby się z organami ścigania. Jednak nic z tych rzeczy nie zostało zrobione, gdy Hana była oczerniana online.
Fuji TV przeprowadziło wewnętrzne dochodzenie i zauważyło, że nastąpił znaczny wzrost liczby postów na temat Hany w mediach społecznościowych. Według nich, liczba postów wzrosła z 8 tysięcy do 22 tysiący, kiedy odcinek The Costume Incident został wypuszczony na Netflixa.
Pojawiło się więcej analiz i liczb związanych z postami w sieci na temat Hany po emisji odcinka w telewizji ogólnoświatowej.
Kyoko wysłała BPO zrzuty ekranu okropnych wiadomości i postów w kierunku Hany. W rozmowach Hany przez LINE z przyjacielem B, przyjacielem C i przyjacielem D – można było zauważyć, że była zszokowana i przygnębiona otrzymaniem takiej ilości nienawiści w socialach, aczkolwiek później „wydawała się spokojniejsza”.
Fuji TV anuluje produkcję i wydawanie odcinków Terrace House. Raport o tym nie wspomina, ale były jeszcze dwa odcinki, które były gotowe do opublikowania na Netflixie, zanim przerwano kręcenie z powodu pandemii COVID-19.
DALSZA CZĘŚĆ RAPORTU
Kyoko Kimura powiedziała BPO, że to co się wydarzyło podczas i po produkcji The Costume Incident było poważnym problemem etycznym i jest sprzeczne z protokołami nadawania. Jednakże Fuji TV podjęło różne działania w odpowiedzi na pierwsze oznaki niepokoju Hany. Twierdziła również, że Fuji TV powinno zostać pociągnięte do odpowiedzialności za wpływanie na postrzeganie Hany przez widzów i zachęcanie do oczerniania jej w mediach społecznościowych. Pytanie brzmi, czy sieć nadawcza powinna być odpowiedzialna za działania wielu osób trzecich (widzów), czy też nie.
Fuji TV argumentowało, że punkt Kyoko jest sprzeczny z zasadami samoodpowiedzialności, która jest zasadą nowoczesnego prawa. Podczas nagłaśniania niesprawiedliwości celebrytów i polityków, istnieje pewien poziom wolności słowa i wolności prasy. Należy się spodziewać, że zostanie się zniesławionym. Mimo, że transmisja nie była do końca nielegalna, może ona wywołać negatywne reakcje widzów. Jeśli prawa i prywatność gwiazdy są ciągle naruszane, to nadawca powinien być za to odpowiedzialny. Jednakże, Kyoko wyraźnie stwierdziła, że jest to problem związany z reality TV.
Koncepcja reality show jest taka, że promuje się sympatię i opozycję poprzez słowa, działania i emocje gwiazdy, takimi jakimi są naprawdę. W rzeczywistości jest to inscenizacja, aby przyciągnąć uwagę widzów i istnieje tendencja do nadawania kierunku i instrukcji z produkcji. Kiedy jest zbyt dużo wskazówek scenicznych, widzom pokazuje się portret gwiazdy, który może być daleki od prawdy. Ponieważ film jest uznawany za „non-fiction”, widzowie będą rzucać komentarze pod adresem samych aktorów, a nie postaci, jak w przypadku dramatów telewizyjnych.
Można powiedzieć, że reality TV ma strukturę, w której gwiazdy same muszą ponosić odpowiedzialność za swoją krytykę i pochwały. Teraz, dzięki mediom społecznościowym, widzowie otwarcie dzielą się swoimi opiniami w sieci. Nie da się jednak ukryć, że w stosunku do Hany doszło do nadmiernego zniesławienia. Gwiazdy muszą brać na siebie odpowiedzialność za radzenie sobie z pomówieniami i oszczerstwami, prawdopodobieństwo, że wpłynie to na ich samopoczucie psychiczne, obawy dotyczące wyglądu, osobowości itp. jest bardzo wysokie.
Kyoko wspomniała, że programy reality poza Japonią miały te same problemy, a wiele gwiazd zakończyło swoje życie w ten sam sposób, co Hana. Podkreśliła, że to szczególnie dowodzi, że problem tkwi w sposobie produkcji takich programów. Fuji TV argumentowało, że zasady i cele reality show poza Japonią są inne, a zatem produkcja, reżyseria i edycja są również inne i nie mogą być omawiane w ten sam sposób.
BPO odnosi się do dwóch innych dochodzeń, które przeprowadzono w odrębnych sprawach – decyzja 24 i 50. Jednak na tym etapie nie ma dyskusji na temat prawnych kryteriów tej sprawy, ponieważ produkcja reality TV nie jest z natury nielegalna. Pytanie brzmi, czy Fuji TV w znaczący sposób zareagowało na stan Hany po wyemitowaniu odcinka, czy też nie. Fakt, że różnica między streamingiem Netflixa, a krajową emisją Fuji TV, a materiałami zamieszczonymi na Youtube była niewielka, świadczy o niedbałości nadawcy. W styczniu 2020 roku, kiedy odcinek został nakręcony (3 miesiące przed tym, jak pojawił się na Netflixie), Hana wyraziła swoje obawy co do tego, jak wpłynie to na jej reputację, na długo przed tym, jak odcinek w ogóle się pojawił.
Fuji TV twierdziło, że nie wiedziało, że odcinek spotka się z tak dużym odzewem, ani że Hana będzie postrzegana jako agresywna kobieta. BPO wspomina, że od marca do maja 2020 roku, w Tokio obowiązywał stan wyjątkowy. Fuji TV zażądało, aby Hana odinstalowała wszystkie swoje aplikacje mediów społecznościowych. Jednak była to jej odpowiedzialność jako „szefa promocji mediów społecznościowych” Stardom, więc nie mogła całkowicie przestać używać SNS. 14 maja 2020 roku na youtube’owym kanale Terrace House pojawiły się 3 oddzielne mini-epizody, które zostały edytowane. Jest tam odcinek o nazwie „It’s Not My Fault”, gdzie Hana była widziana jak ucieka, gdy Yume i Vivi ją skrytykowały, przez co wyglądała źle.
Producenci Terrace House twierdzą, że mimo iż zazwyczaj nie przyjmują próśb od członków TH, byli skłonni współpracować z Haną, aby przywrócić jej reputację. Ponieważ wiedzieli o autoagresji Hany, chcieli jej pomóc w przyszłych odcinkach. Jednakże nie skonsultowali się z nią przed opublikowaniem trzech odcinków na Youtube, ani kiedy ponownie wyemitowali odcinek w krajowej telewizji. Kyoko mówiła również, że Hana hiperwentylowała się i doświadczyła ataku paniki podczas kręcenia odcinków na Youtube.
Istnieje duża rozbieżność między faktami a twierdzeniami. Hana była „nagrywana” przez kamery, ale BPO podało, że producenci przerwali filmowanie na 30 minut, a następnie kontynuowali filmowanie, gdy potwierdzili, że z 22-latką jest wszystko ok. Nie było jasne, czy Fuji TV kontynuowało kręcenie odcinka za pełną zgodą Hany. W trakcie przesłuchania, twierdzili, że skoro przyjaciele Hany z wrestlingu byli tam obecni, mogli ją pocieszyć.
Chociaż wizyta Hany u psychiatry została odwołana z powodu COVID, otrzymała ona jednak poradę. Lekarz poradził jej, żeby biegała na zewnątrz lub spacerowała i utrzymywała regularną rutynę, dopóki jej chęć samookaleczenia nie zniknie. Mimo, że wróciła do mediów społecznościowych tylko po to, aby wypełnić swoje obowiązki zawodowe względem Stardom, Fuji TV zinterpretowało ten powrót jako znak powrotu do zdrowia. Według raportu – epizody na Youtube miały służyć jako sposób na poprawę wizerunku Hany. Wydawała się być pozytywnie nastawiona.
Dlatego też Fuji TV wykazało się pewną dozą ostrożności. Nie emitowało kolejnych odcinków w sposób przypadkowy lub nieostrożny. Według BPO, stacja nie dopuściła się umyślnie żadnych naruszeń praw człowieka. Kyoko tłumaczyła, że kazano jej córce uderzyć Kaia w twarz w odcinku, podczas którego zniszczono strój Hany. Kazano jej także „zachowywać się jak pro-wrestler”, i że kontrakt Hany dał jej niewielką władzę, aby powiedzieć „nie”. Hana została pozbawiona prawa do samostanowienia i indywidualnych praw.
Fuji TV zaprzeczyło każdemu z tych zarzutów. BPO poinformowało, że istnieje ogromna różnica między twierdzeniami obu stron. Są one wzajemnie sprzeczne. Przyjaciel B i Przyjaciel C potwierdzili, że Hana powiedziała im, że stało się to 22 stycznia, po tym jak odcinek został nakręcony. Ponieważ nie było żadnych konkretnych ustaleń ani dowodów, nie mogli zweryfikować tego naruszenia. Nie było obiektywnego dowodu, więc BPO nie mogło zweryfikować prawdy. W odpowiedzi na twierdzenie Kyoko, że kontrakt uniemożliwił Hanie kontrolę nad tym, jak została przedstawiona, BPO podkreśliło, że wszystkie gwiazdy reality TV są dorosłe, nawet jeśli były młode. Jest to jednak wyjątkowy przypadek, który powinien zostać dokładniej prześwietlony.
To prawda, że Terrace House to reality show, w którym podkreśla się, że „nie ma żadnego scenariusza”. Jednak w rzeczywistości pewien poziom reżyserii i inscenizacji jest nieunikniony. Podczas przesłuchania osoba odpowiedzialna za produkcję, zaprzeczyła, jakoby podczas produkcji doszło do jakiejkolwiek inscenizacji lub wywierania presji na członków Terrace House. Twierdziła, że jedynie „udzielała rad” i zaprzeczyła temu, że próbowała zmuszać członków do czegokolwiek.
Kyoko stwierdziła, że powiedzieli Hanie, aby zmieniła swój charakter i była kimś innym, niż w realnym życiu. Szefowie Fuji TV twierdzili, że było to nieporozumienie, i że mówili obsadzie, aby zmieniła swoją osobowość, aby mieli bogatsze doświadczenie na planie i mieli satysfakcjonujące życie jako gwiazdy. Kai Kobayashi złożył oświadczenie – mówił, że kazano mu zrobić coś innego podczas nagrywania, lecz odmówił. Raport nie wyjaśniał tej sytuacji, ale producenci kazali mu złapać Hanę za piersi podczas ich filmowanej randki, a on odmówił tej sceny.
BPO stwierdziło, że jest to dowód na to, iż obsada Terrace House miała możliwość powiedzenia „nie” i nie podążania za wskazówkami udzielanymi przez reżyserów, a także, że członkowie TH mieli pewną kontrolę i możliwość podejmowania decyzji podczas nagrywania. Chociaż Hana miała tylko 22 lata, była już znaną wrestlerką, która wiedziała jak być postrzegana w oczach opinii publicznej. Odmówiła spoliczkowania swojej koleżanki, dlatego można powiedzieć, że miała kontrolę nad swoimi poczynaniami na ekranie.
Kyoko zwróciła uwagę, że w kontrakcie Hany była klauzula, która mówiła, że jeśli zdecyduje się nie nagrać odcinka, będzie musiała zapłacić karę + pokryć koszty produkcji. BPO stwierdziło, że grzywna nie byłaby aż tak wysoka i że Hana była tego świadoma, kiedy podpisywała kontrakt. Fuji TV twierdziło, że to „umowa o dzieło”, a więc nie jest to umowa o pracę, która musi być zgodna z prawem lub przepisami. Tak długo, jak istnieje wzajemne zrozumienie między stronami, mogą one postępować zgodnie z nią.
Gdyby kontrakt z Terrace House był oceniany na podstawie japońskich przepisów prawa pracy, naruszałby art. 16 ustawy o standardach pracy, która zabrania zawierania umów, w których żąda się odszkodowania za szkody, jak te wymienione przez Fuji TV. BPO zauważyło, że większość gwiazd jest bardzo młoda i mieszka we wspólnym domu, więc zazwyczaj znajdują się w niekorzystnej sytuacji finansowej. Życie razem i ciągłe bycie filmowanym może powodować obciążenie psychiczne i wywoływać niepokój, więc ta umowa nie może być uznana za właściwą.
Chociaż sam kontrakt nie może być uznany za odpowiedni, BPO twierdzi, że nie można potwierdzić, czy ten kontrakt zmusił Hanę do innego zachowania lub postępowania podczas produkcji Terrace House. Nie było jasne, czy producenci naprawdę kazali Hanie spoliczkować Kaia (Hana odmówiła takowej sceny) i jedynie strąciła mu z głowy czapkę. Kyoko tłumaczyła, że doszło do naruszenia prywatności. BPO twierdziło jednak, że taka jest natura reality TV – „rzeczy, których ludzie nie chcą, aby inni widzieli” są często transmitowane. Gwiazdy mają przypięte mikrofony i Hana zawsze była świadoma, że jest filmowana, więc nie było to naruszenie prywatności.
Zgodnie z etyką i prawami nadawców, istnieje klauzula w artykule 12 – sekcje 84 i 85, że produkcje nie powinny lekceważyć lub krzywdzić członków obsady. Kiedy producenci zajmują się sprawami osobistymi swoich gwiazd, nie powinni naruszać ich prywatności. Zdrowie psychiczne jest tutaj najbardziej kluczowe. W wytycznych prasowych JBA producenci muszą zwracać uwagę na samopoczucie osób, których życie relacjonują w telewizji. Zdrowy rozsądek społeczny nakazuje również upewnić się, że obsada jest w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. W przeciwieństwie do filmów dokumentalnych, producenci reality show oskryptowują sceny i ponoszą większą odpowiedzialność.
BPO stwierdziło, że Hana wykazywała oznaki cierpienia psychicznego wiele razy, zanim odcinki nawet wyemitowano. Producenci powinni byli sprawdzić jej stan w bardziej profesjonalny sposób, przeprowadzić z nią specjalistyczny wywiad i skonsultować się z psychiatrą. Z powodu stanów lękowych, Hana nie mogła trenować ani brać udziału w meczach pro-wrestlingu, co mogło zwiększyć jej niepokój podczas nagrywek Terrace House. Zwierzyła się ze swoich uczuć i chęci samookaleczenia asystentce dyrektora programu, ale nie otrzymała żadnej konkretnej pomocy.
Mogło być to spowodowane tym, że osoba, która miała największą władzę, główny producent Fuji TV, nie potraktował tego poważnie, podobnie jak inni ludzie z szefostwa. Nie zostało to zgłoszone kierownikowi produkcji Fuji TV aż do 4 kwietnia, po tym jak Hana po raz pierwszy dokonała samookaleczenia. Ponieważ nie było jasnej i szczegółowej dyskusji na temat tego co się stało, można powiedzieć, że istnieją problemy z komunikacją w firmie.